Ále, vždyť to jsou jen dvě hodiny

06.10.2019

Jeden z důvodů, proč jsem zakládala tenhle blog, byla naděje, že poukážu na to, co doopravdy obnáší učitelská práce, a časem se třeba vyhnu komentářům jako "prosim tě, končíš nejpozději ve dvě a pak máš volno!", "letos si všechno musíš připravit, příští rok už budeš jen tahat hotové přípravy", "vy pracujete vlastně jen polovinu času, co ostatní lidi" a tak dále a tak podobně. 

Momentálně učím jen dvouhodinovku klubu ČJ (ve formátu dílny psaní a dílny čtení). Je to jen odpoledka. Jen jednou týdně. Nemusím řešit známky, testy, nejsem třídní a neřeším, co má které dítě ve zprávě z PPP, nevybírám peníze, neobjednávám školní výlety a divadelní představení, nepíšu posudky pro OSPOD. Přesto moje práce nezačíná a nekončí s touhle dvouhodinovkou. Tak jsem se rozhodla, že sepíšu jen stručný výčet toho, co se všechno děje "okolo". V nejmenším si nechci stěžovat, kdyby to tak náhodou někomu připadalo! Chci to prostě jen ukázat.

- shánění a nakupování materiálů, které nejsou běžně ve škole k dispozici (barevné linkované papíry pro různé fáze pisatelského procesu, flipy pro výstupy z minilekcí, různé post-it papírky pro poznámky při konzultacích...)

- shánění, prohlížení, třídění knížek. Díky skvělé spolupráci vedení můžu taky konečně v naší škole zařídit knihovnu přístupnou dětem (a to nejen těm z klubu). Bylo potřeba knihy vybrat, promyslet jejich složení (aby měli co číst prvňáčci i pokročilí páťáci, kluci i holky...), ohlídat peníze, vytlouct z obchodů faktury... Dál mě bude čekat třídění a označování všech knížek, "proškolení" dětí i kolegů atd.

- chystání a obměňování startérů psaní (vymyslet, napsat, nastříhat, roztřídit)

- chystání dalších pomůcek (například přehledy pro korektury textů)

- čtení a komentování hotových výtvorů

- chystání pracovních čtenářských listů, tisk a kopírování

- vyplňování docházky a třídnice

- dopisování s rodiči

- tvorba klubového blogu, přepisování prací (až to bude spuštěno, dám vám vědět!)


Asi je vám jasné, že nad některým z těchto úkolů se dá strávit i několik hodin. 

Takže jen pro upřesnění: když vyrábíme pomůcky doma, je to jako když Vy máte home office. Když jedeme hodinu do obchodu pro něco, co potřebujeme, je to pracovní pochůzka. Když odpovídáme na maily rodičům, je to komunikace se zákazníkem, což je součástí naší práce. Žádná z těchto věcí by učitelům neměla být na obtíž, nic z toho bychom neměli brát tak, že děláme něco extra. A Vy to prosím berte tak, že naše práce nekončí s koncem hodiny a nemusí se veškerá odehrávat ve školní třídě.