Dílna psaní

Stručný úvod o DP

Texty a materiály k dílně psaní se rozrůstají, k mému velkému potěšení roste i počet učitelů, které dílna psaní zajímá a snaží se ji zařadit do své výuky. Tady najdete všechny novinky z mé dílny na jednom místě. Budu ráda, když Vám inspirace poslouží ve výuce, pokud budete inspiraci jakkoliv šířit, budu Vám vděčná, když uvedete zdroj :-)

Dílna psaní se stala naprostým základem mojí výuky ČJ na prvním stupni, ale jsem stále vlastně v začátcích, myslím, že ani za deset let nebude mít pojetí dílny psaní úplně pevnou podobu.

Při své výuce vycházím částěčně z pojetí DP programu RWCT, více ale čerpám inspiraci od různých amerických autorů, v neposlední řadě pak z programu Kolumbijské univerzity Teachers College Reading and Writing Project.

Dílnu psaní považuji za přirozený způsob, kterým se děti učí ovládat jazyk, rozumět mu a mít z něj potěšení. Učit se gramatická pravidla dává mnohem větší smysl, když je opravdu potřebujeme použít. Dílna psaní je založena na aktivitě dětí, jejich názor a hlas je tady to, na čem záleží.

Že jsem přesvědčena o tom, že je systém výuky v dílnách psaní dobrý a účinný, to je asi každému jasné. Že věřím, že se tak žáci mohou naučit vše potřebné, že je to taky trochu víc baví, že dělají něco smysluplného... Navíc ale věřím (a u svých žáků jsem to viděla), že získávají ještě docela dost "navíc", co se zdaleka...

Ano, tentokrát se vás opravdu ptám. Pokud máte jakékoliv tipy na psaní s těmi nejmenšími dětmi, budu moc ráda, když mi o nich napíšete (a pokud byste chtěli svoje rady uveřejnit tady na blogu, budu jedině ráda!).

Krasopis

17.08.2018

Z těch několika málo příležitostí, kdy jsem měla možnost předávat ostatním učitelům svoje zkušenosti z dílny psaní, jsem pochopila, že kromě pravopisu je to taky krasopis, co některým učitelkám (a učitelům) vrtá hlavou. Dostávám otázky, jak moji žáci píší, jak chci, aby psali, kdy a proč je nechávám psát hůlkovým písmem, jak moc mi záleží na tom,...

Ať už se s dětmi pouštíte do jakéhokoliv psaní, obzvláště pak když píšete úplně nový typ textu, vyplatí se sáhnout pro pomoc k tzv. mentorskému textu. Stručně řečeno jde o text, který splňuje to, co od dětských výkonů budete očekávat vy, měl by i dětem pomoci poznat, jak se pozná dobrý text. S mentorskými texty pracujeme v minilekcích spolu s...

Pokud se pokoušíte ve svojí výuce taky využívat dílnu psaní, možná jste narazili na stejný problém jako já, totiž že některé minilekce (zdá se mi, že většinou ty obzvlášť pečlivě připravené) vyzní jakoby na prázdno, zdá se, že žáky vůbec nezasáhnou. Vy prostě s něčím do hodiny přijdete, během deseti až patnácti minut to na žáky vysypete, oni si to...

Konzultace

20.12.2017

Od začátku naší dílny psaní jsem se snažila, aby děti měly příležitost pro konzultování svých textů nejen se mnou, ale také se spolužáky. Pro konzultaci máme ve třídě vyhrazené místo, kam děti zamíří ve chvíli, kdy mají hotovou svou první verzi textu. Ukázalo se ale, že dovést děti k tomu, aby si podávaly zpětnou vazbu konkrétní, účinnou, aby...

Mám velikou radost, že se už našlo pár dalších učitelů, kteří se nadchli pro dílnu psaní na prvním stupni, dokonce se rozhodli, že má smysl, aby byla základem celé výuky (u nás momentálně tři hodiny ze sedmi a začíná se mi zdát, že je to možná málo :-). Přestože se zdá, že přínosy této "metody" jsou jasné, zas a znovu...

Publikujeme

29.11.2017

Publikování napsaných textů je důležitým krokem v celém procesu, spisovatel by asi nebyl spisovatelem, kdyby si všechny své výtvory nechával v šuplíku. I když děti sdílejí své texty pravidelně se spolužáky ve třídě, což je baví a těší, myslím, že je určitě dobré, když se jejich texty dostanou i o něco dál.

Máme za sebou měsíc, ve kterém jsme intenzivně pracovali na informačních textech. Děti se učily psát odborný text na své vlastní úrovni, věřím, že je to dovednost velmi užitečná - minimálně pro jejich další studijní kariéru, ale také pro ně jako čtenáře, kteří se učí být obezřetní například k tomu, zda jsou uváděná fakta podepřena nějakým zdrojem.