Dílna psaní

Stručný úvod o DP

Texty a materiály k dílně psaní se rozrůstají, k mému velkému potěšení roste i počet učitelů, které dílna psaní zajímá a snaží se ji zařadit do své výuky. Tady najdete všechny novinky z mé dílny na jednom místě. Budu ráda, když Vám inspirace poslouží ve výuce, pokud budete inspiraci jakkoliv šířit, budu Vám vděčná, když uvedete zdroj :-)

Dílna psaní se stala naprostým základem mojí výuky ČJ na prvním stupni, ale jsem stále vlastně v začátcích, myslím, že ani za deset let nebude mít pojetí dílny psaní úplně pevnou podobu.

Při své výuce vycházím částěčně z pojetí DP programu RWCT, více ale čerpám inspiraci od různých amerických autorů, v neposlední řadě pak z programu Kolumbijské univerzity Teachers College Reading and Writing Project.

Dílnu psaní považuji za přirozený způsob, kterým se děti učí ovládat jazyk, rozumět mu a mít z něj potěšení. Učit se gramatická pravidla dává mnohem větší smysl, když je opravdu potřebujeme použít. Dílna psaní je založena na aktivitě dětí, jejich názor a hlas je tady to, na čem záleží.

Nejdřív malá zastávka. Proč tomu říkám "osobní příběh", co to vůbec má být? Je to překlad anglického "personal narrative", pojmu, který se v amerických systémech denních dílen psaní používá už mnoho a mnoho let a označuje jeden určitý typ textu, který můžeme se svými žáky psát. Osobní příběh mi pořád zní trošku moc široce, může vyvolávat představu,...

Jste paní učitelka na prvním stupni a přebíráte třídu, která dosud nebyla moc pisatelsky vedena, znala spíš klasické hodiny slohu. Vy byste ale chtěli, aby vaši žáci psali tak, aby to dávalo smysl a hodně se toho naučili. Jak na to? Pokusím se vám trošku poradit a budu doufat, že i vám něco z toho bude ve třídě fungovat.

Mezi základní typy textů, které se v dílnách psaní píší napříč ročníky, patří kromě osobních vyprávění, informačních textů, "how to" (v naší hantýrce se tomu, tuším, říká pracovní postup), ještě texty argumentační (nebo také "názorové psaní" - to zní sice v češtině dost neuměle, ale pro použití na prvním stupni by se to možná hodilo víc. A možná...

Že jsem přesvědčena o tom, že je systém výuky v dílnách psaní dobrý a účinný, to je asi každému jasné. Že věřím, že se tak žáci mohou naučit vše potřebné, že je to taky trochu víc baví, že dělají něco smysluplného... Navíc ale věřím (a u svých žáků jsem to viděla), že získávají ještě docela dost "navíc", co se zdaleka...

Ano, tentokrát se vás opravdu ptám. Pokud máte jakékoliv tipy na psaní s těmi nejmenšími dětmi, budu moc ráda, když mi o nich napíšete (a pokud byste chtěli svoje rady uveřejnit tady na blogu, budu jedině ráda!).

Krasopis

17.08.2018

Z těch několika málo příležitostí, kdy jsem měla možnost předávat ostatním učitelům svoje zkušenosti z dílny psaní, jsem pochopila, že kromě pravopisu je to taky krasopis, co některým učitelkám (a učitelům) vrtá hlavou. Dostávám otázky, jak moji žáci píší, jak chci, aby psali, kdy a proč je nechávám psát hůlkovým písmem, jak moc mi záleží na tom,...

Ať už se s dětmi pouštíte do jakéhokoliv psaní, obzvláště pak když píšete úplně nový typ textu, vyplatí se sáhnout pro pomoc k tzv. mentorskému textu. Stručně řečeno jde o text, který splňuje to, co od dětských výkonů budete očekávat vy, měl by i dětem pomoci poznat, jak se pozná dobrý text. S mentorskými texty pracujeme v minilekcích spolu s...