Informační texty s prvňáky

29.06.2023

Informační texty patřily k tomu, co se mi letos v dílně psaní s prvňáky zdálo nejjednodušší, taky to dopadlo tak nějak, jak jsem očekávala, a navíc to děti bavilo. Věnovali jsme se jim někdy kolem pololetí.

Tak tady stručně, jak jsme na to šli.

1) Čtení

První krok k psaní informačních textů vedl přes čtení. Máme naštěstí relativně dobře vybavenou třídní knihovničku, takže nebyl problém do ní sáhnout a nakopírovat ve zvětšeném formátu několik stránek. Na ty jsme se pak s dětmi dívali a prostě a jednoduše jsme si povídali o tom, z jaké knížky ten text asi je, z jaké naopak určitě není, jestli to vypadá jako z knížky pohádek nebo z Ledové obludy, kterou máme právě rozečtenou. Všechno, co děti vypozorovaly, jsem já barevně označovala a snažila jsem se jejich vyjádřením dát nějakou formu. A co všechno jsme tedy na naučném textu dokázali najít?

- v nadpisu je jen název zvířete, není tam nikdo další nebo třeba to, že by zvíře něco dělalo, někam šlo atp.

- je tam výčet informací, které mají formu nějakého čísla (kolik měří, váží, kolika let se dožívá)

- v textu nikdo nic neříká a nejsou tam žádná akční slova (hurá, jupí! ...)

- je tam obrázek s popisky

Nakonec jsme samozřejmě museli pojmenovat záměr takového textu, tedy to, že nás chce něco naučit.

2) Přemýšleli jsme, o čem všem by mohly být naše naučné texty. Nápady jsem jako vždy zapisovala tak, aby byly i nadále dětem na očích a mohly se k nim při psaní vracet.

3) Každý si vybral svoje téma (jako vždy většinou zvířata, ale objevil se i text o Titanicu, moři, vesmíru...)

4) Napsali dvě až tři informace, které o tématu věděli, a šli ještě zjistit, jestli by někoho ze spolužáků - budoucích čtenářů - nezajímalo něco dalšího. Podle svého uvážení i to pak v textu použili (nebo ne).

5) Dali jsme dohromady všechny body, které by naše texty měly splňovat:

- nadpis

- obrázek + popisky

- alespoň 3 informace, resp. 3 věty.

A pak už se děti pustily do práce.


A potíže? Hlavně formát, který jsem jim na to připravila - prostor na obrázek už by býval lepší menší, zato na psaní tam mělo být místa už o něco víc. Zvažovala jsem, jak moc s nimi jít do hloubky toho, co je informace, která je zajímavá, důležitá, zásadní, ale pak jsem to nechala být - myslím, že příští rok už na to bude víc prostoru a snad nám základ, který jsme letos vytvořili, postačí. Na druhou stranu - u některých vět jsme se s dětmi dokázali zastavit a posvítit si na ně, jestli jsou opravdu takové, že patří do naučného textu.