Jak zavádět dílnu psaní?

09.08.2021

Jste paní učitelka na prvním stupni a přebíráte třídu, která dosud nebyla moc pisatelsky vedena, znala spíš klasické hodiny slohu. Vy byste ale chtěli, aby vaši žáci psali tak, aby to dávalo smysl a hodně se toho naučili. Jak na to? Pokusím se vám trošku poradit a budu doufat, že i vám něco z toho bude ve třídě fungovat.

Nejprve ale musím napsat, že přemýšlím o dílně psaní tak, jak by opravdu měla být praktikována, tedy že vaši žáci mají příležitost psát opravdu často a hodně. Řekněme minimálně třikrát týdně, v ideálním případě pak každý den. Pokud z jakéhokoliv důvodu tohle nemůžete svým žákům dopřát, bude možná nutné, abyste jim z psaní udělali také každodenní úkol (stejně jako po nich často chceme, aby každý den četli). Proč je to důležité? Jedině při častých a vydatných příležitostech k psaní můžou do pisatelského procesu proniknout opravdu všichni, když píšou jedenkrát týdně, je to jako by začínali pokaždé znovu, pokaždé znovu narazí na stejné potíže, stejnou nejistotu, pokaždé musejí znovu překonat počáteční problémy. Taky hodně dlouho potrvá, než své texty opravdu viditelně vylepší a posunou a to dlouhé čekání může být (zejména pro některé děti) demotivující. Terve při pořádném rozepsání se začnou pisatelskému řemeslu opravdu učit, začnou ovládat postupy, jak ze svých textů dělat mistrovské kusy. A ono to ostatně platí i pro nás učitele.


Jak tedy můžeme v nepíšící třídě psaní zavést a udělat z něj jeden z pilířů své třídní kultury?


Pokusím se vám nastínit dvě možné varianty (a netvrdím, že jsou jediné možné!). Před každou z nich ale bude potřeba, abyste žákům jasně řekli, o co a proč vám jde, a také abyste poznali, kde právě žáci ve svých pisatekských schopnostech jsou.

Takže první den řekněte žákům zhruba něco v tomto smyslu:

"Letos nás společně čeká jedna novinka, budeme pracovat v dílnách psaní (a pokud už děti znají dílny čtení, dokážou samy odhadnout, co je asi čeká). Budete psát svoje vlastní texty a budete psát každý den, protože psaní je náročný úkol, který vyžaduje opravdu hodně tréninku, podobně jako třeba náročný sport. Při psaní se toho hodně naučíte a pravděpodobně se taky o sobě navzájem dozvíte hodně věcí. Budete psát o tom, co máte rádi, co vás baví, co je pro vás důležité. Pokud budete chtít, budete moct opravdu hodně trénovat taky svoji fantazii. Naučíte se taky formulovat svůj názor třeba na to, co vás hodně štve a chtěli byste to změnit. Bude důležité, abyste svou práci jako pisatelé odváděli opravdu poctivě, protože něco z toho, co napíšete, bude číst hodně lidí - vaši spolužáci, ostatní spolužáci a učitelé ze školy, rodiče nebo třeba všichni, kdo přijdou do místní knihovny.

Než se ale začneme společně učit jak na psaní, potřebuju vědět, co už jako pisatelé umíte, v čem jste dobří, kde můžeme společně navázat a začít se učit něco nového."


A zadáte žákům první pisateský úkol, který bude úplně klasický. Můžete nabídnout dětem "osvědčená" témata - zážitky z prázdnin, moje rodina, moje zvířátko... ale můžete je nechat, aby psaly o něčem jiném, pokud někdo bude chtít. Stanovte minimální délku textu - podle toho, co očekáváte, že by na začátku ročníku měly zvládnout.

Sledujte je taky, jak se pustí do práce. Kdo začal psát úplně hned? Kdo se rozhlíží bezradně kolem a vypadá, že se mu nepodaří napsat vůbec nic? Klidně si za nimi dojděte a poptejte se, co jim právě běží hlavou, začněte své pisatele poznávat. Pokud budete psát s žáky opravdu několikrát týdně, pravděpodobně nezvládnete všechny texty pořádně přečíst a prozkoumat, udělejte si takový všeobecný přehled, prvním vodítkem pro vás určitě bude délka textu, který jsou žáci schopni napsat. Některé texty (z obou pólů výkonů) si pak projděte podrobněji a sledujte, jaké pisatelské postupy žáci používají nebo i jaké chyby se v textech často opakují. To by pro vás měl být startovní můstek při přípravě prvních společných lekcí.

Tak, už víte, na čem se svými pisateli jste, můžete na ně jít hodně "zostra" nebo trošku mírněji. Což může vypadat následovně:

Varianta č. 1 - rozepisovací měsíc


V každém případě by měli žáci mít své sešity/ zápisníky na DP. V této mírnější variantě se postarejte, aby si do sešitu každý den udělali nějaký zápis. Některé tak vzniknou ve třídě, jiné doma. Můžete ale každý den věnovat s dětmi deset patnáct minut tomu, že si všichni něco zapíší. O tom, co to bude, si zkuste stručně popovídat, udělat na začátku každé psací chvilky brainstorming - pomůže to dětem, které samy nemají nápady, ostatně i těm ostatním to rozšíří zásobárnu námětů. Nehledejte nic složitého, ale sami buďte pozorní k pisatelským příležitostem. Po víkendu asi budou děti vědět, co si zapsat, v běžném školním životě se ale může stát něco, co skýtá zajímavou příležitost pro psaní a je vaším úkolem na to žáky upozornit - například vám vletěla do třídy vosa a byl z toho pěkný rozruch. Nebo přijelo do školy divadlo. Nebo někdo z dětí přinesl novou hračku, která všechny nadchla. Zkrátka pomožte jim hledat "malé momenty", zajímavé pisatelské příležitosti, které skýtají potenciál nebýt zpracované jako pouhé popisy událostí - tedy někdy v budoucnu. Teď vám jde opravdu jen o to, aby děti uvěřily, že dovedou psát, že si mají co zapsat, že to zvládnou úplně všichni každý den.


Po téhle rozepisovací fázi je načase, abyste se začali psaní věnovat naplno. Zaveďte už klasický formát DP, tedy minilekce - hledání námětu - psaní první verze - revize a konzultace - psaní druhé verze - publikace.

Ale zpočátku provádějte všechny žáky jednotlivými kroky společně, nenechte si je "rozjet" hned na začátku. Je potřeba ještě nějaký čas pracovat na pisatelské rutině, jinak to bude pro žáky hodně nepřehledné, někteří budou ztraceni a vy se zblázníte.

Dále postupujte jako zde:


Varianta č. 2 - rovnýma nohama do psaní

Pokud jste se rozhodli, že věnujete dílně psaní alespoň tři hodiny týdně (a věřte mi, že na prvním stupni opravdu můžete!), nebrání vám nic rovnou se do ní pustit. A určitě doporučuju tenhle postup zvolit rovnou u čtvrťáků a páťáků, kteří by už s psaním jako takovým neměli mít větší potíže.


Jak jsem psala, úplný úvod včetně prvního "diagnostického" textu bude stejný. Následovat bude série úvodních minilekcí a krátkých vstupů do pisatelských sešitů - to budou takové neúplné texty, nástřely, nápady, začátky něčeho, na čem se pak dá už důkladněji pracovat. V začátku směřujte k tomu, že budou všichni žáci psát jeden typ textu - osobní příběh - a budou ho psát synchronně. Až je provedete jedním, resp. dvěma takovými cykly, bude teprve čas nechat každého psát svým vlastním tempem a třeba i úplně různé typy textů.


Den 1


Den 2


Den 3


Pro trošku odrostlejší žáky můžeme použít například knihu "Týnin ostrov". Tuhle knihu sice autorka nenapsala celou jako dítě, ale říká o sobě, že už jako dítě hodně psala, zapisovala si své různé zážitky a i z nich potom vznikla tahle její knížka. Navíc děj se točí z velké části kolem tvorby školního časopisu a v knize jsou taky dva texty, které se nám můžou později hodit jako výborné mentorské texty pro argumentační psaní a psaní "how to" textů (vím, máme český pojem "pracovní postup" a budeme ho používat, ale někdy mi ty anglické nálepky sedí prostě lépe.)

Může nám posloužit i kniha "Já to doufejme ňák zmáknu" - slohové práce italských žáků, které byly vydané v mnoha zemích světa. Nebo sáhneme po nějakém povedeném textu některého ze svých bývalých žáků.


Den 4


Den 5


Den 6


Uf! Máte to za sebou. Možná to nejtěžší na dílně psaní, vůbec se do ní pustit. Překonání té počáteční nejistoty, jak to všechno bude, jak se to dá prakticky udělat. Pravděpodobně všichni vaši pisatelé teď mají napsaný úplně první celý text!

Co bude následovat?

Osobně bych doporučila ještě alespoň jednou zopakovat celý cyklus, kdy projdete se všemi žáky řízeně a ve stejném tempu všechny kroky DP. Na začátku každé z nich bude nějaká minilekce, která by hlavně měla žákům pomoci budovat zásobárnu nápadů, aby pokaždé měli možnost vybrat si, o čem budou psát.

No a i pak to bude nekonečná mravenčí práce: x lekcí můžete během roku věnovat konzultacím, aby se žáci v jejich vedení stali mistry. X hodin a minilekcí budete věnovat gramatice a tomu, aby se žáci naučili používat pomůcky ke kontrole vlastních textů.

A doporučila bych neotálet s psaním osobních příběhů, což je vlastně celý další cyklus, o kterém třeba někdy napíšu víc, snad zanedlouho, protože tím je opravdu dobré navázat.


Moc si přeju, aby vám tenhle jízdní řád k něčemu byl. I kdybyste ho nevyužili v téhle podobě (a to se velmi snadno může stát! Vaši pisatelé vás sami nejlépe povedou do míst, na kterých je potřeba urgentně pracovat! Nebo si třeba odmyslíte ty očíslované dny, protože zatím nejste přesvědčeni, že můžete dílně psaní věnovat tolik prostoru tak intenzivně...), ale třeba vás alespoň do začátku zbaví určitého ostychu nebo nejistoty a dá vám nějaký náhled, že se to zvládnout dá!

Hodně štěstí!