Informační texty 2

27.02.2022

O tom, jak jsme psali informační texty kdysi dávno se čtvrťáky (myslím), jsem už jednou psala, nedozvíte se tam nic moc, ale můžete se podívat na kritéria, která jsme tenkrát pro texty měli, třeba se Vám budou hodit https://ucimrada.cms.webnode.cz/l/informacni-texty/

Letos jsme psali informační texty zase, tentokrát s páťáky. Dali jsme si na nich opravdu záležet, věnovali jsme se jim víc než měsíc. Přináším Vám postup, který jsem zvolila já, a taky nějaké materiály ke stažení, které se Vám třeba budou hodit, možná alespoň jako inspirace.

V úvodní DP k informačním textům jsme četli jednoduchý informační texty, žáci sami určili, o jaký typ textu se podle nich jedná. Na základě tohoto textu taky dali dohromady kritéria, která bude muset splňovat i jejich text.

Abychom si upevnili, jak má informační text vypadat a co nám vlastně některá kritéria říkají, četli jsme ještě další inforční text, ke kterému jsem připravila úplně jednoduché úkoly/ otázky, které měly děti upozornit na to, na co si sami budou muset při psaní dát pozor.

V tomto čase už si děti samy pomalu vybíraly témata pro své informační texty. Píšu samy, ale dělaly to z velké části společně ve třídě, na začátku několila hodin DP dělaly snos námětů a pro většinu z nich opravdu nebylo těžké si najít něco, co je zajímá.

V kritériích jsme měli, že text má být rozdělen do odstavců, které se věnují jednomu určitému aspektu určitého tématu. Zdálo se mi ale dobré ukázat trošku víc na to, co to vlastně (ne)znamená. Proto jsme v jedné minilekci četli následující "textík", kde děti odhalily, v čem by mohla být jeho forma vylepšena a navrhovaly, které jeho části by mohly být sloučeny do jednoho odstavce. Nešlo o nic složitého - opět šlo o to vypíchnout něco, co by dětem při psaní samotném mohlo dělat potíže.

V téhle době už měli všichni vybraná svá témata a postupně nashromážděné zdroje. Rozhodli se psát o malířích, sportovcích, letadlech, zvířatech, znameních zvěrokruhu, homeopatii, lidském těle... Byla to skvělá příležitost zase je všechny trošku lépe poznat. 

Někteří už své texty taky začali psát, jiní se na to teprve chystali, ale všichni dostali ještě za úkol trošku své téma představit a zjistit od spolužáků, svých čtenářů a posluchačů, co by je ještě o jejich tématu zajímalo. K tomu sloužil tenhle pracovní list.

A při psaní info textů jsme nezbytně narazili taky na to, jaký je rozdíl mezi fakty a názory, které v informačních textech nemají co dělat. Hledali jsme je v tomhle textíku.

Informační texty, zdá se mi, jsou celkem zárukou úspěchu, v tom smyslu, že se do nich pouštějí ochotně všichni pisatelé, i ti, kteří jinak ještě trošku váhají. Každý má totiž něco, co ho opravdu zajímá nebo o čem už ví něco víc, než všichni ostatní. Navíc k psaní používají zdroje, které jsou takovou pevnou půdou pod nohama.

A ještě jedna poznámka na závěr: pokud se Vám předložené texty budou zdát pro páťáky trošku nízký level, máte nejspíš pravdu. Snažím se pořád nějak najít balanc mezi tím, že jsou to UŽ páťáci, ale zároveň některé věci (obecně čtenářství i pisatelství) jsou pro ně spíš novinka... Třeba Vám ale výše popsané a vložené poslouží s malinko mladšími dětmi.