Inspekce

12.06.2019

Podle zprávy, kterou vydal Eduin po konferenci o finském vzdělávacím systému, se senátor Drahoš i ministr Plaga shodli na tom, že to, co by bylo fajn vybudovat i v našem systému, je větší důvěra - důvěra, která zahrnuje různé aktéry vzdělávání. Žáky, učitele a ředitele, státní správu. V jednom prohlášení (to se mi už ale nepodařilo dohledat, tak možná mě šálí paměť?) pana ministra jsem taky četla, že důvěra je něco, co musí vzejít "od lidí", něco, co ministerstvo nemůže zařídit.

Myslím, že to není pravda. Naopak myslím, že je to velký omyl. A i kdyby mě paměť přeci jen šálila, říkám: ano, důvěra je důležitá. Žáci potřebují učitele, který jim důvěřuje (důvěru v žáky ostatně vyzdvihla letos i porota u vítěze Global Teacher Prize), žáci i rodiče musejí důvěřovat svým učitelům, učitel musí důvěřovat vedení své školy i svým kolegům, ředitelé musejí zvládnout mít důvěru ve svůj tým. Jenže začátek toho řetězu podle mě nemůže být "dole", snaha učitelů mnohdy nestačí. Dokud totiž to bude stát, kdo bude mít represivní přístup, bude se tenhle tlak prosívat od toho pomyslného vrcholu až dolů. V některých školách se najdou dostatečně silní ředitelé, kteří to až tak moc nepustí ke svým učitelům nebo učitelé, kteří ustojí tlak od vedení a budou se snažit mít klima vhodné pro důvěru ve své třídě. 

Je to ale dost nekoncepční a bere to hodně energie, že?

Je léto, přes třicet stupňů, děti odjíždějí na školy v přírodě a výlety, učitelé (přiznejme) už mnohdy melou z posledního... a po školách vesele chodí inspekce.

Proč chodí? Inu, často proto, aby pořizovala "zápisy". Aby nachytala ředitele a učitele nepřipravené. Aby vyhmátla chybu. Zkrátka aby dělala přesně to, o čem se dnes tak hojně mluví jako o tom, co v moderním vzdělávání nemá mít místo.

Slyšela jsem v poslední době pár zpráv o návštěvách inspekce. Vybírám jen některé zajímavosti:

- nenechte děti během VV pracovat ve skupinkách, do tohoto předmětu se to absolutně nehodí

- když už necháte děti spolupracovat, dejte pozor na to, aby nenastal moc velký ruch, ten do školy nepatří

- křížovky, luštěnky a podobně jsou jen pro zábavu. Ne pro učení se.

- nepoužívejte slova, která ještě děti možná neznají!

- nezapomeňte na konci každé hodiny vyzdvihnout nejlepšího žáka

- a hlavně ať mají zápis v sešitě a nechybí jim datum


Finské kolegyně to řekly zcela jasně: kontrola a buzerace v jejich systému místo nemají. Úředník (velmi vzdělaný v oblasti pedagogiky), který přichází do školy na návštěvu (!), tam přichází s otázkou: "Jak vám můžu pomoct? Co ode mě potřebujete?"

Česká školní inspekce je (často) výsměchem učitelům i současným trendům ve vzdělávání. Je to část systému, která není dobrá prakticky k ničemu - alespoň co se týká ovlivnění praxe přímo "v terénu". 

Představuju si, že jednou budou do škol chodit respektující a poučení lidé, kteří se půjdou na naši hodinu podívat proto, aby nám pak byli schopni dát opravdu užitečnou zpětnou vazbu, která nám bude pomáhat práci zlepšovat, a díky tomu bude škola lepším místem i pro naše žáky. Zatím se ale budeme modlit, aby alespoň výpary z důvěry, kterou chceme mít ve své žáky, vystoupaly do nejvyšších pater.