Mentorské texty

14.04.2018

Ať už se s dětmi pouštíte do jakéhokoliv psaní, obzvláště pak když píšete úplně nový typ textu, vyplatí se sáhnout pro pomoc k tzv. mentorskému textu. Stručně řečeno jde o text, který splňuje to, co od dětských výkonů budete očekávat vy, měl by i dětem pomoci poznat, jak se pozná dobrý text. S mentorskými texty pracujeme v minilekcích spolu s přehlednou tabulkou kritérií pro ten který typ textu (níže na téhle stránce se můžete podívat na moje tabulky k informačním textům a k osobním příběhům/vyprávění).

V amerických systémech dílen psaní mají učitelé tu velikou výhodu, že mají často k dispozici mentorské texty sebrané v různých publikacích, tyto texty jsou někdy napsané odborníky z univerzit, častěji asi jde o autentická díla dětí, která jsou náležitě rozebrána a okomentována. Texty bývají roztříděné i podle stáří/ úrovně pisatelů.

My zatím nic takového k dispozici nemáme, třeba se časem dočkáme, když společnými silami nasbíráme dostatečné množství písemných projevů dětí... Zatím máme ohledně mentorských textů následující možnosti:

- jako mentorský text můžeme často využít dětskou literaturu, i když už pracujeme s dětmi na prvním stupni, hodí se často knížky pro děti mladšího věku.

- mentorský text si můžeme napsat podle svých potřeb sami a dokonce si myslím, že bychom to alespoň občas udělat měli, pak teprve zjistíme, jak nesmírně náročné úkoly stavíme před "své" děti :-)

- pokud máte možnost investice a ovládáte angličtinu (věřte mi, nemusí jít o angličtinu dokonalou), můžete si mentorské texty vyhledávat v zahraničních publikacích a překládat si je. Já si mentorské texty zatím vyhledávám nejvíce v publikaci Writing Pathways od Lucy Calkins.

Když pracuji s mentorským textem, postupuji takhle:

- text dětem přečtu a požádám je, aby přemýšlely o tom, jak by takový text nazvaly, jaký je to podle nich žánr

- podle potřeby čtení opakuji, pak diskutujeme o té položené otázce

- k označení textu dojdeme v ideálním případě společně, případně dětem prozradím já, o jaký text se jedná. Nejčastější je taková situace, kdy vlastně děti odhalí, o jaký text jde, jen pro to použijí jiná slova, než ta ustálená. Pak se musíme na nějakém označení dohodnout, aby nám to usnadnilo komunikaci při psaní (a vlastně i čtení).

- představím tabulku s tím, co by v tomto textu, až ho žáci budou psát, určitě nemělo chybět (a to se samozřejmě bude lišit podle toho, jestli učíte druháky, páťáky, děti, které s psaním teprve začínají, nebo děti, které již píší pár let.)

- pak společně v mentorském textu hledáme a barevně označujeme všechny předepsané náležitosti

Takhle zpracovaný mentorský text pak má samozřejmě svoje místo někde ve třídě, abyste se k němu mohli podle potřeby vracet.