Víte, jak psát s předškoláky a prvňáky?
Ano, tentokrát se vás opravdu ptám. Pokud máte jakékoliv tipy na psaní s těmi nejmenšími dětmi, budu moc ráda, když mi o nich napíšete (a pokud byste chtěli svoje rady uveřejnit tady na blogu, budu jedině ráda!).
Sama jsem totiž ještě prvňáčky nikdy neučila, vyhýbám se tomu jako čert kříži, protože ale vím, že je to důležité téma, pokusím se přeci jen něco málo nabídnout. Jsou to buď věci, o kterých jsem někde slyšela/ četla/ viděla je, nebo aktivity, které mám vyzkoušené se svými pokrevními předškolačkami :-)
Příběhy před psaním (klidně před spaním)
Než se vůbec pustíme s dětmi do psaní příběhů, můžeme si s nimi hodně vyprávět. A samozřejmě číst. Pokud už máme v hlavě myšlenku, že bychom postupně rádi dovedli děti k psaní, můžeme tomu vyprávění dávat různá pravidla, aby si děti nacvičily nějaké postupy, které jim v těch úplných pisatelských začátcích pomůžou. Není to nic složitého. Vymýšlíme třeba postavu: jak vypadá a co má ráda/ co ráda dělá/ kde bydlí... Byla jedna holčička. Měla blonďaté vlasy, modré oči a velký nos. Měla ráda čokoládu a rajčata. Nebo: Byla jedna princezna, jmenovala se Adéla. Nosila růžové šaty a ráda tancovala. Stejně jednoduše můžeme vymýšlet a popisovat různá místa, zvířata. Možná vám to připadá banální, ale pokud máte ve třídě děti, které nejsou ze čtenářského prostředí a nikdo si s nimi nevypráví, věřte, že se u toho pěkně zapotí (a vy taky) a můžou to být i děti starší.
V různých grafických pomůckách pro dílny psaní se objevují okénka s nápisy "nejdřív, potom, nakonec" - i to můžeme použít s malými dětmi při povídání. Princezna byla nejdřív smutná, potom dostala dárek a tak nakonec byla veselá. Sním svůj klobouk, jestli to není příběh :-)
A vůbec nejoblíbenější jsou u nás předělávky klasických pohádek - fialová Karkulka nesla dědečkovi pivo, cestou potkala draka a nakonec je zachránil pirát.... Znáte to, ne?
Oblíbenou pomůckou pro vyprávění jsou taky Story Cubes.
Jako u všeho bude nejspíš chvilku trvat, než se děti takovéhle vyprávění naučí, když jim budete ale všechno několikrát modelovat a nepolevíte, určitě to nakonec zvládnou.
Společné psaní
- píšeme naráz s celou třídou (skupinou) dětí. Resp. píše dospělý za asistence dětí.
Například si můžeme s žáky psát každý den krátký deníkový zápis (do deníčku celé třídy) podle diktátu jednoho (dvou, tří) dětí. Osobně bych se snažila zařídit to tak, aby všechny děti měly možnost sledovat přímo vznik zápisu. Děti můžou být součástí zapisování podle svých schopností - některé zvládne zapsat několik slov, jiné třeba napíše na začátek zápisu velké písmeno podle názvu dne, kdy zápis vzniká, někdo jiný pak může nakreslit ilustraci.
Píšeme (s) obrázky
Pamatujete si příběhy z dětských časopisů, kde některá slova jsou nakreslená, aby je nečtenáři mohli "číst"? Tak tohle je stejné, akorát těmi obrázky děti doplňují už napsané věty a tím "píší". Tématem můžou být například zvířata.
Moje oblíbené zvíře je živí se
Když mají všichni hotovo, "přečtou" spolužákům, co napsali.
K psaní samozřejmě poslouží i další obrázky - jakékoliv s časovou posloupností. Naučit se příběh podle obrázků napřed vyprávět dětem při jejich pozdějším samostatném psaní hodně pomůže, ale můžeme taky to, co dítě podle obrázků vypráví, zapisovat my. U nás jsou oblíbené karty "Why? Because" - dvojice obrázků kauzálně spojených, ale většinou kolem toho vznikne širší vyprávění, případně se pak spojují (zdánlivě :-) nesouvisející obrázky atd.
Další oblíbené obrázkové vyprávění: vyprávíme a u toho rovnou děláme "náčrtek" toho příběhu (u nás to tedy dělám zatím hlavně já a posluchačkám nijak nevadí malůvky jako z první třídy...)
Další dnešní tip propojuje kreslení a psaní písmen. Děti se učí zachytit své vlastní kratičké vyprávění pomocí obrázků (obvykle tří) a pak pomocí tabulky s abecedou pod obrázky píší počáteční písmena klíčových slov z příběhu. Tady se můžete mrknout, co mám na mysli:
https://www.youtube.com/watch?v=iboqoB7Z4F8
A pokud už děti projevují zájem o to, aby měly ve svém obrázku něco napsáno, ale netroufají si zatím na víc než svůj podpis, můžete jim slovo předepsat vy a nechat je obtahovat. Pokud je to něco, co samy vymyslely, budou z toho mít stejnou radost.
K psaní povzbuzujte děti i mimo hodiny k tomu určené - co takhle herbář s názvy květin? Stačí zase jen první písmeno (nebo pokus o něj :-)
Pokud jste našli inspiraci, je to výborné. Pokud máte jiné tipy a jste ochotni se o ně podělit, je to ještě lepší!