7 jednoduchých tipů na změnu pro příští školní rok

19.06.2019

Hurá, máte to za sebou! Všichni známe hit Červnová učitelka a přesně tak se teď taky cítíte, zároveň to ale těm nadšeným z Vás nedá, aby se Vám už v hlavě nehonily myšlenky na to, co Vás ve škole čeká po prázdninách, co udělat jinak, lépe, čím osvěžit svou praxi pro sebe i pro žáky. Tady Vám přináším pár tipů, většina z nich Vás nebude stát mnoho úsilí a udělají opravdu dobrou službu.

1. Zasedací pořádek

Ne, nebudu Vám tady radit, jestli máte posadit Aničku vedle Natálky, i když si ty dvě věčně povídají, nebo Lukyho k Tomovi, protože jsou prostě nejlepší kamarádi a Vy to dobře víte. Prosím Vás, uspořádejte lavice tak, ať mají žáci možnost spolu nějak normálně komunikovat. Sezení v řadách za sebou je děs. Představte si sami sebe někde na konferenci, semináři nebo poradě, jak máte mluvit deseti kolegyním do zad a na ty zbylé prostě nevidíte. Neříkejte mi, že je Vám to příjemné.

Pro mě je úplně nejlepší sezení do "U", ale chápu, že to je jen málokdy možné. Každopádně při takovém uspořádání na sebe vidí nejvíce žáků a vy můžete snadno pobíhat od jednoho k druhému, aniž byste museli překonávat x aktovek.

Pokud se takhle nevejdete, zkuste hnízda, případně lavice v řadách alespoň šikmo a koberec uprostřed třídy, ať máte nějaký prostor pro společnou práci a setkávání.

2. Ranní cvičení nebo zpěv

Ranní kruh asi znají mnozí z nás, pokud máme ale ve třídě kolem třiceti žáků, může být opravdu náročné ho ukočírovat tak, aby byl smysluplný a abychom zvládli tu práci, kterou zvládnout máme. Přesto (zejména u menších dětí) je dobré mít nějaký rituál, něco, co nás všechny upozorní na to, že jsme zase spolu a budeme celý den vynakládat společné úsilí. Zkuste rychlé cvičení v lavicích, třídní "znělku" (u nás to třeba byly "hity" klasické hudby doplněné jménem autora a názvem skladby na tabuli) nebo prostě společný zpěv. Na začátku roku vyrobte s dětmi kartičky s názvy písniček, které mají rády a znají je, můžete jen napsat názvy nebo nakreslit ilustraci, každé ráno pak vylosujete jednu. V průběhu roku pak doplňujete a obměňujete podle potřeby.

3. Dílna čtení

Pokud ji ještě neděláte, začněte. Je to v zásadě velmi jednoduchá cesta, jak přinést do školy dětem více radosti, samostatnosti, možností k hovoru a vyjádření vlastního názoru. Čtení pak pozitivně ovlivní výkony dětí nejen v českém jazyce, ale i v dalších předmětech. O dílně čtení toho najdete spoustu, jak to vypadalo u nás se můžete podívat tady https://www.ucimrada.cz/l/dilna-cteni/

4. Dílna psaní

Ta je trošku náročnější na přípravu, na uřízení celé třídy, na podávání zpětné vazby... Ale stojí to za to, vážně. Přinese hodně radosti Vám a hodně, hodně, hodně radosti Vašim žákům. Navíc do ní můžete zapojit i výuku gramatiky nebo literární teorie. Podívejte se do sekce "dílna psaní" a sem 

https://www.kritickemysleni.cz/nabidka.php?co=kurzy_otevrene&akce=1558266561https://www.kritickemysleni.cz/nabidka.php?co=kurzy_otevrene&akce=1558266561

5. Učte venku (nebo alespoň jděte ven)

Učení a vůbec pobyt venku má pro žáky mnoho výhod, pro nás je ale důležité to, že má pozitivní dopady přímo na učení se dětí. Pokud netoužíte hned po velké změně, pro začátek postačí, když prostě nějakou výuku přesunete ven. Otužte sebe i žáky a pak zkuste něco promyšleného, poradí Vám výborně třeba tady https://ucimesevenku.cz/

6. Začněte natáčet

Nemůžu asi dostatečně zdůraznit, jak moc se mi tohle vyplatilo a osvědčilo. Mějte ve třídě vždy foťák nebo mobil a pořizujte krátká videa. Třeba když žáci mají referát, skupinovou prezentaci, když spolu vedou rozhovor během konzultace v dílně psaní... A pak jim nahrávku pusťte. Zvyknou si rychle a naučí se při tom hrozně moc. Jestliže máte například předem stanovená kritéria toho, jak má takový dobře připravený a přednesený referát vypadat (a to určitě máte), nechte nejprve samotného aktéra, aby reflektoval svou práci. Když žák svůj výkon vidí a má možnost ho hned okomentovat, je to daleko účinnější, než když mu to strčíte až pod nos (a navíc se to týká něčeho, co už je dávno pryč :-)

7. Zeptejte se, co je zajímá

Na začátku roku se zkuste žáků zeptat, co je zajímá, o čem by se rádi dozvěděli něco víc. Určitě Vás nezklamou. Podle toho, co máte na celý rok v plánu, se pak dohodněte, kolika tématům se zvládnete věnovat. Nezapomeňte pak na to ale a opravdu je zařaďte. Jako projektové dny, průběžné krátké aktivity (třeba fyzikální pokusy, které si žáci připraví doma a ve škole prezentují...) Všechny pak ale povzbuďte ve zpracovávání jejich témat při dílně psaní :-)


Přeju Vám krásné prázdniny!