Články

Nerada začínám svůj dnešní článek takovým typicky učitelským povzdechem, ale jiný začátek mě nenapadl: je to těžké, jako učitel se dnes nezavděčíte. Možná to platí obecně, já mám teď ale na mysli jednu dost konkrétní (a lehce přízemní?) oblast školního života. Svačiny.

Právě čteme

29.01.2019

Přináším naše nejnovější knižní tipy, které by mohly potěšit všechny čtenáře zhruba do deseti let věku (podle mého odhadu). Tyhle knížky zrovna čteme doma, některé z nich bych ale určitě chtěla mít v třídní knihovničce. Musím taky poděkovat všem, kteří nám knížky darovali, protože v dnešním výběru se to týká většiny knih (jo jo, máme za sebou...

Dnešní doba je pro učitele skvělá v tom, jak snadno můžeme najít různorodou inspiraci pro svou práci, jak si můžeme tříbit názory na to, jak ve výuce pracovat, snadno si můžeme od kolegů, které třeba vůbec neznáme, nechat doporučit dobrou pomůcku, učebnici, zajímavé místo pro školní výlet... Můžeme tak získat čerstvý pohled na svou práci. Víc hlav...

Dnešní psaní si dovolím začít parafrází textu, který na posledním setkání Češtiny jinak napsala jedna z účastnic. "Dětí mám moc. Dvě vlastní, dvě nevlastní a dvacet devět půjčených." Jo, je to tak. Když jsme mámy a učitelky, máme zkrátka k těm svým dětem ještě plnou třídu nám svěřených dětí, které se docela rychle stanou více méně taky našimi....

Jak možná víte, H-mat včera vysílal webinář o hodnocení v matematice. Kromě pana profesora Hejného mluvil hlavně pan učitel Chrobák, nad jehož moravským přízvukem jste se možná občas pousmáli stejně jako já, i ten přízvuk mohl ale za to, že projev pana učitele působil velmi mile, přirozeně, prostě fajn. Když jsme si po webináři psaly s jednou...

Včera jsem vedla další dílnu zaměřenou na výuku čj na 1. stupni systémem dílen psaní, nejsem zatím žádná ostřílená lektorka, ale pár seminářů už mám za sebou. Kolegyně, které zatím na semináře přišly, byly různé. Některé velmi pokročilé, tedy ty, které třeba znají a aktivně používají metody RWCT, program Začít spolu, vědí dobře, co jsou dílny čtení...

Zdravím Vás z výletu, který si v tomhle (snad až moc) krásném podzimu moc užíváme. Jo, troufli jsme si s prvňačkou hned takhle "za školu". Osobně cestování považuji za jednu z nejlepších forem učení, ono to jde tak nějak samo, nenásilně, přirozeně, všechno se prolíná... navíc často hned vidíte praktické dopady toho, co se učíte. Holky si tak...

"My máme dobrou paní učitelku." "Ta jeho matikářka je fakt dobrá učitelka." "Čeští učitelé učí špatně." "On učí dobře."

O domácích úkolech už jsem kdysi psala, pokud byste si chtěli dát tu práci, příspěvek najdete v sekci starší články , ale stručně můžu shrnout, co jsem tenkrát psala: domácí úkoly nedávám, protože si myslím, že děti se mají učit ve škole a pak mají mít dostatek času na něco jiného (v případě našich prvostupňových zejména na volnou hru a...

Pokud si pamatuju, poezii jsem měla vždycky ráda, rozhodně už jako dítě na prvním stupni. V domácí knihovně bylo básnických sbírek naštěstí dost, takže stačilo sáhnout, vytáhnout, otevřít a číst, většinou náhodně, bez znalosti autorova významu. Ráda jsem trávila některé samotné chvilky hlasitým čtením těch zvláštních textů, které vypadaly jinak,...