Dílna psaní

Stručný úvod o DP

Texty a materiály k dílně psaní se rozrůstají, k mému velkému potěšení roste i počet učitelů, které dílna psaní zajímá a snaží se ji zařadit do své výuky. Tady najdete všechny novinky z mé dílny na jednom místě. Budu ráda, když Vám inspirace poslouží ve výuce, pokud budete inspiraci jakkoliv šířit, budu Vám vděčná, když uvedete zdroj :-)

Dílna psaní se stala naprostým základem mojí výuky ČJ na prvním stupni, ale jsem stále vlastně v začátcích, myslím, že ani za deset let nebude mít pojetí dílny psaní úplně pevnou podobu.

Při své výuce vycházím částěčně z pojetí DP programu RWCT, více ale čerpám inspiraci od různých amerických autorů, v neposlední řadě pak z programu Kolumbijské univerzity Teachers College Reading and Writing Project.

Dílnu psaní považuji za přirozený způsob, kterým se děti učí ovládat jazyk, rozumět mu a mít z něj potěšení. Učit se gramatická pravidla dává mnohem větší smysl, když je opravdu potřebujeme použít. Dílna psaní je založena na aktivitě dětí, jejich názor a hlas je tady to, na čem záleží.

Pokud se pokoušíte ve svojí výuce taky využívat dílnu psaní, možná jste narazili na stejný problém jako já, totiž že některé minilekce (zdá se mi, že většinou ty obzvlášť pečlivě připravené) vyzní jakoby na prázdno, zdá se, že žáky vůbec nezasáhnou. Vy prostě s něčím do hodiny přijdete, během deseti až patnácti minut to na žáky vysypete, oni si to...

Konzultace

20.12.2017

Od začátku naší dílny psaní jsem se snažila, aby děti měly příležitost pro konzultování svých textů nejen se mnou, ale také se spolužáky. Pro konzultaci máme ve třídě vyhrazené místo, kam děti zamíří ve chvíli, kdy mají hotovou svou první verzi textu. Ukázalo se ale, že dovést děti k tomu, aby si podávaly zpětnou vazbu konkrétní, účinnou, aby...

Mám velikou radost, že se už našlo pár dalších učitelů, kteří se nadchli pro dílnu psaní na prvním stupni, dokonce se rozhodli, že má smysl, aby byla základem celé výuky (u nás momentálně tři hodiny ze sedmi a začíná se mi zdát, že je to možná málo :-). Přestože se zdá, že přínosy této "metody" jsou jasné, zas a znovu...

Publikujeme

29.11.2017

Publikování napsaných textů je důležitým krokem v celém procesu, spisovatel by asi nebyl spisovatelem, kdyby si všechny své výtvory nechával v šuplíku. I když děti sdílejí své texty pravidelně se spolužáky ve třídě, což je baví a těší, myslím, že je určitě dobré, když se jejich texty dostanou i o něco dál.

Máme za sebou měsíc, ve kterém jsme intenzivně pracovali na informačních textech. Děti se učily psát odborný text na své vlastní úrovni, věřím, že je to dovednost velmi užitečná - minimálně pro jejich další studijní kariéru, ale také pro ně jako čtenáře, kteří se učí být obezřetní například k tomu, zda jsou uváděná fakta podepřena nějakým zdrojem.

Program TCRWP, který vede Lucy Calkins na Kolumbijské univerzitě v New Yorku, je programem zaměřeným na rozvoj psaní i čtenářství u dětí od mateřských škol až po střední školy. Programu se věnuje řada odborníků už skoro třicet let, není proto divu, že člověk (já) má pocit (při pohledu na všechny vypracované materiály, metodiky, texty, postupy...),...

Čtení v DP

05.10.2017

Číst v dílně psaní je skvělé. Čteme samozřejmě hodně svoje texty, ale vyplatí se i zapátrat po dětských knihách, které přibližují proces psaní. Alespoň v naší třídě takové příběhy rezonují, možná proto, že děti vlastně neznají žádné další spisovatele - vrstevníky a tyhle příběhy ukazují, že psát je normální a může to dělat každý.

Kritéria

03.10.2017

Pro letošní rok jsem upravila kritéria pro dílnu psaní. Jsou obecná, protože až se budeme zabývat psaním různých žánrů (osobní příběh, informační text...), budou kritéria přímo k těmto textům.

Centrum psaní

07.09.2017

V propracovaných systémech dílen psaní je běžné, že ve třídě je tzv. centrum psaní - místo, kde je shromážděno vše, co žáci pro práci potřebují.

Rozhodla jsem se je stručně sepsat, protože chápu, že je to mírně nepřehledné.